CONTOH JAWAPAN PELAJAR

Isi Kandungan........................................................................................................................... 1
Soalan 2 – Pemakanan sihat .................................................................................................... 2
Pengenalan................................................................................................................................. 3
Bahagian 1................................................................................................................................. 5
Bahagian 2................................................................................................................................. 8
Bahagian 3............................................................................................................................... 14
Penerokaan Lanjutan............................................................................................................. 19
Kesimpulan.............................................................................................................................. 24
Refleksi..................................................................................................................................... 26
Referens................................................................................................................................... 28


DAPATAN KAJIAN
Kami pelajar yang mengambil Matematik Tambahan perlu menjalankan kerja projek Matematik Tambahan Tingkatan 5.

Melalui kajian ini, kami dapat –

1. Menikmati persekitaran bilik darjah yang mencabar, menarik, bermakna meningkatkan kemahiran pemikiran.
 
2. Mengaplikasikan pengetahuan matematik yang dipelajari semasa di dalam kelas untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian.

3. Meningkatkan komunikasi, mencipta persekitaran yang kreatif dan ritis

4. Meningatkan minat terhadap pengetahuan matematik dan mempraktikkannya dengan cara yang betul

5. Mempersiapkan diri dengan pengetahuan matematik demi menghadapi alam pekerjaan kelak

6. Sedar bahawa matematik adalah satu alat yang penting dan berkuasa dalam menyelesaikan masalah kehidupan sebenar dan seterusnya membangunkan sikap yang positif terhadap

7. Melatih diri kita bukan sahaja untuk menjadi pelajar yang bebas tetapi juga untuk bekerjasama,  dan untuk berkongsi pengetahuan dalam persekitaran yang bermanfaat dan sihat

 8.Menggunakan teknologi khususnya ICT yang sesuai dan berkesan

9. Melatih diri untuk menghargai nilai-nilai intrinsik matematik dan menjadi lebih kreatif dan inovatif

10. Menyedari kepentingan dan keindahan matematik.

PENGENALAN
Diet yang sihat merupakan salah satu perkara yang membantu mengekalkan atau memperbaiki tahap kesihatan am. Ia adalah penting untuk mengurangkan risiko kesihatan yang kronik, seperti obesiti, penyakit jantung, kencing manis darah tinggi, dan kanser. Diet yang sihat melibatkan jumlah yang sesuai memakan semua nutrien penting dan jumlah air yang mencukupi. Nutrien boleh diperolehi daripada makanan yang berlainan, jadi terdapat pelbagai diet yang boleh dianggap sihat.
Diet yang sihat perlu mempunyai keseimbangan makronutrien (lemak, protein, dan karbohidrat), kalori untuk menyokong keperluan tenaga, dan mikronutrien untuk memenuhi keperluan bagi pemakanan manusia tanpa mendorong ketoksikan atau pertambahan berat badan yang berlebihan daripada jumlah pengambilan makanan yang berlebihan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) membuat 5 cadangan berkenaan kepada kedua-dua populasi dan individu:  Cuba untuk membakar tenaga seberapa banyak yang anda makan, dan cuba untuk makan sebagai tenaga banyak seperti anda membakar, sebagai berat badan yang sihat mengimbangi antara kedua-dua. Ia juga meningkatkan penggunaan tumbuh-tumbuhan menghasilkan makanan, terutamanya buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, bijirin penuh dan kekacang.
 
Kemudian, hadkan pengambilan lemak dan minyak, dan elakkan lemak tepu, yang menjadi pepejal pada suhu bilik seperti minyak kelapa dan semua produk haiwan termasuk pada dasarnya daging, tenusu dan telur. Lebih baik sekiranya kita mengambil  lemak tidak tepu, yang kekal dalam keadaan cecair pada suhu bilik , dan yang boleh didapati dalam minyak tumbuhan dan makanan tertentu.. Hapuskan asid trans-lemak dan hadkan pengambilan gula . Akhir sekali, hadkan penggunaan garam / natrium dari semua sumber dan pastikan bahawa garam yang diambil telah teroksida.


                        Piramid Makanan






BAHAGIAN 1

Jika anda perhatikan pelajar-pelajar dalam kelas anda, anda akan mendapati mereka berbeza dari segi ketinggian, jisim badan, saiz kasut dan sebagainya. Anda mungkin mengangarkan kebanyakan mereka berada dalam lingkungan min jisim. Dengan mentafsir data statisti yang terkumpul, kita dapat memperoleh beberapa maklumat yang dapat membantu melaksanakan sesatu tindakan

Sehubungan dengan itu, bincangkan secara ringkas

(i) sejarah berkaitan statistik
Jawapan :
 Statistik ialah kajian  koleksi, organisasi, analisis, dan interpretasi dataIa merangkumi  semua aspek ini, termasuk perancangan  pengumpulan data dari segi reka bentuk tinjauan dan eksperimen.
Perkataan “statistik”, apabila merujuk kepada disiplin saintifik, adalah dalam bentuk tunggal, seperti kata-kata "Statistik adalah seni." Ini tidak patut dikelirukan dengan perkataan statistik, merujuk kepada kuantiti (seperti min atau median) yang dikira dari set data,  yang majmuk adalah statistik ("statistik ini seolah-olah salah" atau "statistik ini mengelirukan").


Penulisan pertama mengenai statistik didapati dalam buku abad ke-9 yang bertajuk: "Manuskrip Dalam mentafsirkan Mesej kriptografi", yang ditulis oleh Al-Kindi (801-873 CE). Di dalam bukunya, Al-Kindi memberikan penerangan terperinci tentang bagaimana untuk menggunakan statistik dan analisis frekuensi untuk mentafsirkan mesej sulit, ini adalah lahir daripada kedua-dua statistik dan pembacaan sandi, mengikut Ibrahim Al-Kadi. [10] [11]
Sesetengah ulama menentukan asal usul statistik 1663, dengan penerbitan Pemerhatian Asli dan Politik apabila Bil Kematian oleh John Graunt. Aplikasi awal  pemikiran statistik berkisar keperluan negeri kepada tentang  polisi asas berdasarkan data demografi dan ekonomi, oleh stat-etimologi. Skop disiplin statistik diperluas di awal abad ke-19 termasuk pengumpulan dan analisis data secara umum. Hari ini, statistik banyak digunakan dalam kerajaan, perniagaan, dan sains semula jadi dan sosial.


Asas matematik yang telah dibentangkan di dalam abad ke-17 dengan perkembangan  teori kebarangkalian oleh Blaise Pascal dan Pierre de Fermat. Teori kebarangkalian timbul daripada kajian judi. Kaedah kuasa dua terkecil pertama kali diterangkan oleh Carl Friedrich Gauss sekitar 1794. Penggunaan komputer moden telah mempercepatkan pengiraan statistik besar-besaran, dan juga telah membuat kaedah baru yang mungkin tidak praktikal untuk dilaksanakan secara manual.



(ii) aplikasi statistik dalam kehidupan seharian
Jawapan:
Salah satu aplikasi statistik dalam kehidupan seharian adalah dalam ujian kualiti. Statistik boleh membentuk alat asas utama dalam perniagaan dan pembuatan . Ia digunakan untuk memahami ukuran kebolehubahan sistem, proses kawalan atau meringkaskan data, dan membuat keputusan yang berpandukan data.Dalam peranan ini, ia adalah kunci, dan mungkin satu-satunya kunci yang dipercayai.

 Sebagai contoh, syarikat-syarikat membuat beribu-ribu produk setiap hari dan setiap syarikat mesti memastikan bahawa item yang mempunyai kualiti yang baik dijual. Tetapi syarikat tidak boleh menguji setiap perkara dan setiap yang dihantarkan kepada anda, pengguna . Jadi syarikat menggunakan statistik untuk menguji hanya beberapa, yang dipanggil sampel, apa yang mereka buat. Jika sampel melalui ujian kualiti, maka syarikat itu menganggap bahawa semua perkara-perkara yang dibuat dalam kumpulan, yang dikenali sebagai satu kelompok, adalah produk yang baik akan dijual kepada konsumer.


Bahagian 2
Kementerian Kesihatan Malaysia telah melakukan banyak kajian tentang kesan makanan yang dijual di kantin sekolah terhadap pelajar. Sebagai tanda sokongan terhadap usaha kerajaan bagi mengatasi masalah yang dihadapi, anda dikehendaki menjalankan satu projek yang berkaitan. Anda dikehendaki mendapatkan daa tentang jisim badan dan tinggi 100 orang pelajar tertentu dalam tingkaan tertentu di sekolah anda.

Berdasarkan data tersebut, lengkapkan jadual kekerapan yang berikut.

TINGGI
BERAT

TINGGI
BERAT

TINGGI
BERAT

TINGGI
BERAT

TINGGI
BERAT
166
53
161
41
166
50
141
42
155
45
168
57
178
60
160
52
160
59
156
38
168
52
162
54
183
62
158
39
150
44
167
58
178
96
160
44
153
41
168
56
164
53
170
64
158
48
150
44
161
54
164
60
184
57
163
47
164
70
150
43
172
53
178
58
162
55
157
42
160
58
169
53
181
62
156
45
156
62
153
50
180
75
181
68
162
52
152
68
153
65
174
98
178
50
160
54
165
54
148
65
172
48
176
55
160
53
166
78
158
39
160
49
170
52
161
53
148
47
153
42
156
47
154
44
153
45
166
60
161
52
156
47
161
50
175
56
160
44
165
42
150
36
150
45
178
77
145
44
164
49
156
48
157
49
170
52
152
50
169
60
175
56
160
48
171
64
158
53
150
44
164
45
166
50
161
41
157
70
151
43
172
67
156
50
178
60
160
38
168
96
171
64

153
50

162
54

164
48

176
73
Data berat 100 orang pelajar


Jisim badan pelajar (kg)
Gundalan
Kekerapan
 30 – 41
IIII III
8
 42 – 53
 IIII IIII IIII IIII IIII IIII IIII IIII IIII IIII I
51
 54 – 65
IIII IIII IIII IIII IIII IIII 
29
 66 – 77
 IIII III
8
 78 – 89
 I
1
 90 – 101
 III
3
Jadual 1.0





a) Lukis histogram berdasarkan Jadual 1 di atas dan cari mod jisimnya 
Jawapan:
Jisim badan pelajar (kg)
Sempadan Atas
Kekerapan
 30 – 41
41.5
8
 42 – 53
53.5
51
 54 – 65
65.6
29
 66 – 77
77.5
8
 78 – 89
89.5
1
 90 – 101
101.5
3
Jadual kekerapa bagi jisim pelajar.
Histogram untuk Jadual 1.
Mod jisim  
b) Kemudian, lukiskan lagi dua buah histogram dengan menggunakan selang elas yang lebih kecil dengan menambahkan bilangan kelasnya.

Jawapan :
(a)Histogram Pertama - Histogram 1

Jisim badan pelajar (kg)
Sempadan Atas
Kekerapan
30 – 39
39.50
5
40 – 49
49.50
33
50 – 59
59.60
37
 60 – 69
69.50
16
 70 – 79
79.50
6
 80 – 89
89.50
0
 90 – 99
99.50
3



Graf Histogram 1



(b)Histogram Kedua– Histogram 2
Jisim badan pelajar (kg)
Sempadan Atas
Kekerapan Longgokan
 35 – 39
39.50
5
 40 – 44
44.50
16
 45 – 49
49.50
17
 50 – 54
54.50
26
 55 – 59
59.50
11
 60 – 64
64.50
11
 65 – 69
69.50
5
 70 – 74
74.50
3
 75 – 79
79.50
3
 80 – 84
84.50
0
 85 – 89
89.50
0
 90 – 94
94.50
0
 95 – 99
99.50
3
     Jadual Kekerapan Bagi Jisim Pelajar

Graf Histogram 2.


i) Jelaskan apakah yang anda dapati pada taburan data apabila saiz kelas berkurangan dan bilangan kelas bertambah?  

Jawapan :
Apabila saiz kelas berkurang dan bilangan kelas bertambah, mod kelas menjadi besar.


ii) Cari mod bagi setiap histogram yang dilukis dan tafsirkan dapatan anda.       
Answer :
·         Mod untuk histogram 1
                                    

·         Mod untuk  histogram 2  
                                    

Dapatan saya -   Histogram 2 mempunyai mod kelas yang lebih besar


BAHAGIAN 3
a) Dengan menggunakan data dari Jadual 1, complete lengkapkan Jadual 2 di bawah.          
Jisim badan pelajar (kg)
Sempadan Atas
Kekerapan
Kekerapan Longgokan
13 – 34
34.50
0
0
35 – 56
56.50
69
69
 57 – 78
78.50
28
97
 79 – 100
100.50
3
100
Jadual 2

b) Seterusnya, lukiskan sebuah ogif berdasarkan data tersebut.


c) Daripada ogif yang dilukis, cari median , kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat  antara kuartil .

      Original ogive graph marked with median, first quartile and third quartile.


Jawapan:
(c) Median, kuartil pertama, kuatil ketiga dan julat antara kuartil.
    
Median = 34.50 + (14.8 X 1)
                   =49.30

Kuartil pertama= 34.50 + (7 X 1)
                              = 41.50

Kuartil ketiga     = 34.50 + (25 X 1)
                           = 59.50


Julat antara kuartil     = Kuartil ketiga – kuartil pertama
                                         =  59.50 – 41.50
                                    = 18.0

d) Tanpa menggunakan ogif, cari median, kuartil pertama, kuartil ketiga dan julat antara kuartil
 
Jawapan:
= 34.5 + 15.94
= 50.44

= 34.5 + 7.971
= 42.471

= 56.5 + 4.714
= 61.214

Julat antara kuartil               = Kuartil ketiga – kuartil pertama
                                                = 61.214 – 42.471
                                                = 18.743


e) Nyatakan julat dan julat antara kuartil. Terangkan apakah perbezaan julat dan julat antara kuartil
Jawapan  :

Julat = (titik tengah kelas tertinggi) – (titik tengahkelas terendah)
          = 89.50 – 45.50
          = 44

Julat antara kuartil = Kuartil ketiga – Kuartil pertama
                               = 61.214 – 42.471
                             = 18.743

Perbezaan antara kuartil da julan antara kuartil =  44 - 18.743
                                                                        = 25.257

f) Kirakan min, varians dan sisihan piawai. Jelaskan, mengapakah pengukuran berikut perlu diunakan dalam pentafsiran data?

Jawapan :
·         Min
= (69 x 45.5) + (28 x 67.5) + (3 x 89.5)
                   69 + 28 + 3
= 3139.5 + 1890 + 268.5
                 100
= 5298
    100
= 52.98

·         Varians

        = 294453     –   2806.88
            100
      = 2944.53 – 2806.88
      = 137.65

·         Sisihan piawai
   = 11.7324
Sebab mengapa min, varians dan sisihan piawai digunakan dalam statistik untuk mentafsir data kerana ini adalah jenis langkah-langkah serakan. Langkah-langkah serakan adalah langkah-langkah darjah serakan dalam statistik. Adalah penting untuk menentukan sejauh mana nilai-nilai data dalam set data berserak atau tersebar keluar dari nilai purata


PENEROKAAN LANJUTAN
Indeks jisim badan

BMI =   Mass                      (kg)
            Tinggi (m) X Tinggi(m)

memberikan petunjuk mengenai keadaan fizikal seseorang sebagai kekurangan berat badan, normal, berat badan berlebihan atau obes
.
BMI Categories BMI
BMI
Kurang berat badan
< 18.5
Normal
18.5 – 24.9
Berat badan berlebihan
25 – 29.9
Obes
30

i) Kira BMI bagi setiap pelajar dalam kajian anda dan kelaskan mengikut kategori di atas. Seterusnya, kirakan peratus bagi setiap kategori.

Jawapan:

Jadual BMI dan kategorinya bagi setiap pelajar
Tinggi(cm)
Tinggi (m)
Mass(kg)
BMI
Kategori BMI
160
1.60
38
14.84
Kurang berat badan
165
1.65
42
15.43
Kurang berat badan
156
1.56
38
15.61
Kurang berat badan
158
1.58
39
15.62
Kurang berat badan
158
1.58
39
15.62
Kurang berat badan
178
1.78
50
15.78
Kurang berat badan
161
1.61
41
15.82
Kurang berat badan
161
1.61
41
15.82
Kurang berat badan
150
1.50
36
16.00
Kurang berat badan
172
1.72
48
16.22
Kurang berat badan
164
1.64
45
16.73
Kurang berat badan
184
1.84
57
16.84
Kurang berat badan
157
1.57
42
17.04
Kurang berat badan
160
1.60
44
17.19
Kurang berat badan
160
1.60
44
17.19
Kurang berat badan
153
1.53
41
17.51
Kurang berat badan
163
1.63
47
17.69
Kurang berat badan
176
1.76
55
17.76
Kurang berat badan
164
1.64
48
17.85
Kurang berat badan
172
1.72
53
17.92
Kurang berat badan
153
1.53
42
17.94
Kurang berat badan
170
1.70
52
17.99
Kurang berat badan
170
1.70
52
17.99
Kurang berat badan
166
1.66
50
18.14
Kurang berat badan
166
1.66
50
18.14
Kurang berat badan
164
1.64
49
18.22
Kurang berat badan
175
1.75
56
18.29
Kurang berat badan
175
1.75
56
18.29
Kurang berat badan
178
1.78
58
18.31
Kurang berat badan
168
1.68
52
18.42
Kurang berat badan
156
1.56
45
18.49
Kurang berat badan
183
1.83
62
18.51
Normal
154
1.54
44
18.55
Normal
169
1.69
53
18.56
Normal
155
1.55
45
18.73
Normal
160
1.60
48
18.75
Normal
151
1.51
43
18.86
Normal
181
1.81
62
18.92
Normal
178
1.78
60
18.94
Normal
178
1.78
60
18.94
Normal
150
1.50
43
19.11
Normal
160
1.60
49
19.14
Normal
153
1.53
45
19.22
Normal
158
1.58
48
19.23
Normal
166
1.66
53
19.23
Normal
161
1.61
50
19.29
Normal
156
1.56
47
19.31
Normal
156
1.56
47
19.31
Normal
150
1.50
44
19.56
Normal
150
1.50
44
19.56
Normal
150
1.50
44
19.56
Normal
164
1.64
53
19.71
Normal
156
1.56
48
19.72
Normal
162
1.62
52
19.81
Normal
165
1.65
54
19.83
Normal
168
1.68
56
19.84
Normal
157
1.57
49
19.88
Normal
150
1.50
45
20.00
Normal
161
1.61
52
20.06
Normal
168
1.68
57
20.20
Normal
160
1.60
52
20.31
Normal
161
1.61
53
20.45
Normal
156
1.56
50
20.55
Normal
162
1.62
54
20.58
Normal
162
1.62
54
20.58
Normal
160
1.60
53
20.70
Normal
181
1.81
68
20.76
Normal
167
1.67
58
20.80
Normal
161
1.61
54
20.83
Normal
145
1.45
44
20.93
Normal
162
1.62
55
20.96
Normal
169
1.69
60
21.01
Normal
160
1.60
54
21.09
Normal
141
1.41
42
21.13
Normal
158
1.58
53
21.23
Normal
153
1.53
50
21.36
Normal
153
1.53
50
21.36
Normal
148
1.48
47
21.46
Normal
152
1.52
50
21.64
Normal
166
1.66
60
21.77
Normal
171
1.71
64
21.89
Normal
171
1.71
64
21.89
Normal
170
1.70
64
22.15
Normal
164
1.64
60
22.31
Normal
172
1.72
67
22.65
Normal
160
1.60
58
22.66
Normal
160
1.60
59
23.05
Normal
180
1.80
75
23.15
Normal
176
1.76
73
23.57
Normal
178
1.78
77
24.30
Normal
156
1.56
62
25.48
Berat badan   berlebihan
164
1.64
70
26.03
Berat badan   berlebihan
153
1.53
65
27.77
Berat badan   berlebihan
166
1.66
78
28.31
Berat badan   berlebihan
157
1.57
70
28.40
Berat badan   berlebihan
152
1.52
68
29.43
Berat badan   berlebihan
148
1.48
65
29.67
Berat badan   berlebihan
178
1.78
96
30.30
Obes
174
1.74
98
32.37
Obes
168
1.68
96
34.01
Obes




Jadual peratus BMI Bagi Setiap Kategori.
Kategori BMI
BMI
Kekerapan
Peratus,%
Underweight
< 18.5
31
31
Normal
18.5 – 24.9
59
59
Overweight
25 – 29.9
7
7
Obese
30
3
3
Total
100
100



ii) Paparan dapatan anda di papan kenyataan sekolah sebagai panduan kepada pelajar lain untuk menjaga pemakanan mereka dengan penerapan nilai murni


iii) ‘Orang yang dalam kategori obes lebih mudah mendapat penyakit seperti kencing manis, strok dan serangan jantung.
Berikan pendapat anda tentang pernyataan ini. Cadangkan langkah – langkah dan strategi yang boleh dilakukan untuk mencapai jisim badan yang ideal dan kehidupan yang lebih sihat.

Jawapan:
Saya benar-benar bersetuju dengan kenyataan itu kerana gemuk mempunyai risiko yang lebih tinggi dalam mendapat penyakit berbahaya seperti kencing manis dan serangan jantung. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara dan strategi seseorang menjalani kehidupan yang lebih sihat.

Pertama sekali, makan buah-buahan berwarna-warni dan sayur-sayuran. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah asas diet yang sihat. Mereka adalah rendah kalori dan bernutrisi, bermaksud penuh dengan vitamin, mineral, antioksidan, dan serat. Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari dalam setiap hidangan yang sihat. Seterusnya cuba hadkan gula dan garam. Gula menyebabkan naik turun tenaga dan boleh menambah kepada masalah kesihatan dan berat badan. Jumlah besar gula ditambah boleh terkandung di dalam makanan seperti roti, sup dan sayur-sayuran dalam tin, marjerin, makanan segera, kicap, dan sos. Jadi, beberapa tips yang kita boleh amalkansetiap hari adalah cuba untuk elakkan minuman bergula. Satu 12-oz soda mempunyai kira-kira 10 sudu teh gula di dalamnya, lebih daripada had harian yang disyorkan! Cuba air dengan lemon atau percikan jus buah-buahan. Kami juga mencadangkan untuk makan makanan semulajadi yang manis seperti buah-buahan, lada atau mentega kacang asli untuk memenuhi selera kita.

Akhir sekali, kita mesti bersenam selalu dalam setiap minggu. Beberapa kaedah pemanasan badan dan strecthing boleh mengurangkan stresss  dengan cara yang betul dan juga menggalakkan pergerakan usus. Senaman asas yang boleh kita lakukan setiap hari adalah seperti berjalan dan senam robik. Langkah ini boleh menghalang dan juga melambatkan kerosakan  tulang dan melancarkan  aliran darah dalam kapilari darah dengan memberi tekanan yang sesuai dalam kapilari.



KESIMPULAN
Kesimpulannya ialah kita boleh mengkategorikan seseorang kepada empat kategori. Kategori pertama adalah kekurangan berat badan, normal, berat badan berlebihan dan akhir sekali obes. Kategori yang telah membezakan berat badan sesorang dikenali segbagai BMI. Seseorang dipanggil sebagai kekurangan berat badan jika Indeks Jisim Badan , IJT adalah lebih rendah daripada 18.5. Orang yang normal biasanya akan mempunyai IJT sebanyak 18.5 hingga 24.9. Apabila seseorang yang mempunyai IJT yang lebih tinggi daripada julat itu, orang itu akan dipanggil sebagai berat badan berlebihan dan jika / IJB beliau adalah 30 dan lebih tinggi ini bermakna, kategori orang yang gemuk. Ini adalah  jenis orang yang sangat berisiko untuk mendapat pelbagai jenis penyakit infeksi berbahaya seperti kencing manis dan serangan jantung.

Daripada kajian yang telah dilakukan, kita boleh membuat kesimpulan bahawa majoriti pelajar dalam kategori biasa. Walau bagaimanapun, masih ada ramai pelajar yang tidak mencapai BMI yang ideal iaitu daripada 18.5 hingga 24.9.Kebanyakan pelajar-pelajar ini adalah dalam kategori kurang berat badan dan hanya beberapa orang daripada mereka berada dalam kategori berat badan berlebihan dan obes. Ini menunjukkan kepada kita bahawa hari ini, pelajar tidak suka makan dan takut mendapat lemak. Jadi, mereka rela untuk lapar sepanjang hari hanya kerana mereka tidak mahu untuk mendapatkan lemak kerana ia akan memberi kesan peribadi ke atas diri mereka.

 Seseorang yang sihat atau dalam perkataan lain orang biasa adalah seseorang yang tidak melakukan sesuatu secara berlebihan. Mengikut diet, kita semua perlu keseimbangan karbohidrat, protein, lemak, serat, vitamin, dan mineral untuk mengekalkan badan yang sihat. Jadi, kita perlu makan sederhana dan sentiasa mengikuti keperluan harian tubuh manusia. Keperluan ini telah dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti umur, saiz badan, jantina, pelupusan genetik gen, pekerjaan, gaya hidup dan akhir sekali iklim. Sebagai kesimpulan, kita perlu makan mengikut faktor - faktor ini untuk memenuhi keperluan tenaga harian kita supaya kita boleh mendapat keadaan fizikal yang ideal fizikal dan badan yang sihat.




REFLEKSI

Ketika saya menjalankan projek ini, terdapat banyak perkara baru yang saya telah belajar daripada keluarga, guru, rakan-rakan saya dan juga daripada maklumat di internet. Salah satu perkara adalah sekarang saya tahu bagaimana untuk membina jadual menggunakan Microsoft Excel,untuk melengkapkan kajian ini. Sekurang-kurangnya, saya telah belajar sesuatu yang baru.

 Ketika melakukan projek ini, terdapat banyak nilai-nilai murni yang telah saya amalkan. Salah satu daripadanya adalah kesabaran adalah penawar eapad kemarahan. Saya seringkali melakukan kesilapan apabila menggunakan Microsoft Excel kerana saya baru sahaja mempelajarinya. Hal yang demikian kadang merugikan masa saya kerana tidak mendapat apa-apa hasil. Walau bagaimanapun, ia adalah apa yang kita harungi dalam kehidupan dan ia mengajar saya untuk menjadi kuat dan tidak berputus asa untuk menyiapkan kerja projek ini.

 Selepas menyiapkan projek ini, pertama sekali; Saya amat berterima kasih kepada Allah kerana bantuan-Nya saya dapat menyiapkan projek ini. Kedua, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang-orang yang membantu saya terutamanya kepada ibu bapa saya dan saudara-mara saya. Saya juga tidak lupa untuk mengucapkan terima kasih kepada guru Matematik Tambahan  saya, Encik Ghozali dan kepada semua rakan-rakan saya yang membantu saya sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan memberi beberapa maklumat yang berguna tentang projek ini.


REFERENS





0 comments:

Post a Comment

 

Additional Mathematics SMKTTJ Copyright © 2011-2012 | Powered by Blogger